Reservdelar till MC: n
Att köra MC är som alla motorcykelentusiaster vet något av det kanske bästa som finns. Ibland kan det dock uppstå diverse problem med motorcykeln och av den anledningen kan det vara bra att ha lite MC-delar och andra reservdelar nära till hands.På en MC finns det som bekant en rad olika problem som kan uppstå. Till exempel så kan det bli problem med avgassystemet, batteriet, lamporna eller bromsarna. Om man på egen hand lagar och reparerar sin motorcykel kan det vara bra att ha en del MC-delar och andra reservdelar liggande hemma i garaget ifall något problem skulle uppstå. En hel del problem är faktiskt sådant som är ganska enkelt att fixa själv, som till exempel att byta tändstift, lampor eller dylikt. Framför allt om man bygger en MC helt från grunden kan det vara en bra idé att ha gott om reservdelar till hands för alla eventualiteter.De vanligaste felen, som man ska hålla utkik efter eller kolla först när man inte vet vart problemet sitter, är:
- Tändstiftet – ju moderna motorcykel, desto mindre risk men det ska definitivt vara med på checklista när du går igenom motorcykeln.
- Kopplingen – spelar ingen roll om den är hydraulisk eller kabelkopplad. Den används väldigt mycket och slits ner mycket snabbare än andra delar. Om den börjar bli sliten kommer du få tillräckligt med förvarning men om en kabel läker eller går sönder är det totalstopp direkt.
- Växellådan – på en motorcykel är lådan designad att tåla mer stryk än på en bil men om motorcykeln börjar få några år på nacken kan den börja kärva.
- Batteriet – också en sak som borde ge dig förvarning ifall det håller på att dö men om motorcykel tippat och batteriet gått sönder eller om lamporna stått på under natten, kommer du att möta ett dött batteri dagen efter.
- Däcken – största anledningen att man får problem med sin pärla är just däcken. Håll koll på dem. Titta över dem så inget glassplitter eller andra vassa föremål har letat sig in i gummit, mät mönstringen ofta för att vara säker på att du har tillräckligt bra väggrepp och se till att ha lämpligt lufttryck för väglaget.